Автор: Иван Колев
(специално за stara-sofia.blogspot.com)
Първите автомобилни магазини в София отварят врати през 1906 г. и само няколко години по-късно автомобилната търговия в страната навлиза в период на бурен възход. Между 1911 и 1912 г. са създадени официални представителства на близо 30 марки, половината от които германски. През 1914 г. към тях се присъединяват нови представителства на поне още 12 марки, което значи че преди началото на Първата световна война на нашия пазар вече са известни имената на над 40 автомобилни производители от седем държави. Но броят на лансираните у нас фирми със сигурност е по-голям, тъй като през същия период функционират и представителства, които не уточняват марките на предлаганите от тях автомобили. Част от официалните представителства са извън София, но както те, така и столичните имат търговски клонове в по-големите градове на страната.
Тенденцията за активно насърчаване на автомобилния внос именно през 1912 г., на фона на цялото първо десетилетие на века, е предизвикана и толерирана съвсем целенасочено, така че при евентуална мобилизация да бъде осигурен солиден резерв за новосформираните автомобилни отделения в армията.
От своя страна засилващата се политическа и икономическа обвързаност с Германия в онази епоха я превръща и в основен вносител на автомобили у нас. От пролетта на 1912 г. на българския автомобилен пазар стъпва германската фирма Stoewer от Шчечин. Неин главен представител става основаното през същата година Българско търговско акционерно дружество с централа в Русе и клонове в София и Варна (с представители съответно Карл Бец и Агоп Гарабедян), което за кратко време се нарежда сред най-успешните вносители на автомобили в страната. Не е известно, дали продажбата на автомобилите Stoewer започва едновременно в Русе и останалите клонове на дружеството, но се знае, че техният дебют в София е в началото на лятото на 1912 г., което е отбелязано с кратко съобщение в един столичен вестник:
“4 автомобила система “Stoewer” са пристигнали тук, които по своята изящност, солидност и ефтина цена, конкурират автомобилите от други фабрики. Представител: “Българско Търговско Акционерно Д-во в София”
През същата година фирмата Adler, добре позната у нас още от началото на века със своите велосипеди, мотоциклети, пишещи машини и земеделска техника, както и чрез няколко малки автомобила, превозващи пътници между Пловдив и Станимака още от 1909 г., вече е официално представена на нашия пазар. Вносители са “Иван Цоков & Георги Попов”, чиято търговска фирма започва да функционира в София на 1 март 1912 г. Тенденцията за налагане на немските марки се усеща и в дейността на някои вече утвърдени представители. Така например, година след успешното представяне на Ford, официалните вносители “Шпетер & Лъсков” лансират на нашия пазар и луксозните автомобили Sperber, които се продават за 9500 лева и могат да се ремонтират в
“собствен гараж с модерно-инсталирана работилница с всички запасни части.” Не след дълго разбираме, че
“Нов автомобил “Щевер” прекарва пътници до София - Самоков - Чам-Кория и Банки. Билети се продават на будката пред кафене “Македония”. За ангажименти на места - телефон 439 и 1142.” През пролетта на 1912 г. в столичната преса е публикувана илюстрована реклама на Stoewer, в която се съобщава и за едно интересно събитие:
“Преди няколко дни, един от дружествените автомо- били извърши един пръв по рода си у нас тур: Русе, Търново, Габрово, Шипка, Казанлък, Ст.Загора, Чирпан, Пловдив, Т.Пазарджик, Ихтиман, Самоков, София, Араба-Конак, Орхание, Луковит, Ловеч, Плевен, Гор.Оряховица, Бяла, Русе, който тур има блестящи резултати, като при този дълъг и труден път, автомобила не е претърпял нито най-малка повреда. Това е едно доказателство за лишен път, за превъзходността на автомобилите “ЩЕВЕР.”
Посочената цена нарежда Sperber сред най-скъпите леки автомобили, продавани в България през 1912 г. Високата цена на автомобила обаче има своите сериозни аргументи, надлежно описани от представителите в следната текстова реклама: “Автомобили “Шпербер”. Красив ландолет с 6 места, електрическо осветление и разговорна тръба. С всички потребни инструменти, предно стъкло, два фара, 1 женератор, 3 фенера, часовник, електр. ламба, с две резервни гуми, приспособени на джанти, за избягване на всяко лепене на гуми из пътя. Цветът на автомобила по желание на купувача.” Друга фирмена реклама допълва, че “Sperber” са най-красивите, най-удобни, най-конфортабелни отомобили, снабдени с амортисьори за оничтожение силата на сътресение в случай на сблъскване...” През пролетта на 1912 г. представителят Марин Лъсков предприема демонстрационно пътешествие до Орхание с един от тези автомобили, което е отразено и в столичния печат.
Както през 1911 г., когато “Шпетер & Лъсков” започват да продават Ford в България, така и през 1912 г. продължават и техните рекламни автопоходи из страната за популяризиране на общодостъпната американска марка. През лятото на 1912 г. в. “Реч” пише за “Още един успех на автомобилите “Форд”, уточнявайки че през юли с такъв автомобил е изминато разстоянието от София, през Чамкория, Костенец, Пловдив и Калофер до Казанлък. По същото време в южна България са направени още няколко подобни пътувания по маршрут Казанлък - Калофер - Карлово - Сопот - Хисарски бани, като общо са изминати 1350 километра без повреда.
Вестникът обръща внимание на факта, че на връщане към София, разстоянието от 250 километра е преодоляно само с един резервоар бензин.
Скоро след като популяризират новата марка Sperber, “Шпетер & Лъсков” стават представители и на престижната фирма Opel. През лятото на 1912 г. са публикувани няколко илюстровани реклами, които в хронологичен ред описват най-големите спортни успехи на Opel за периода 1906-1912 г. През 1912 г. един от най-старите автомоблни вносители у нас, русенската търговска къща “М. Вебер”, чиято дейност в сферата на автомобилната търговия започва още през 1906 г., също допълва многообразието на родния пазар с новата за нашата страна марка NSU:
“Neckarsulmer Fahrradwerke und Automobilfabrik. Единствените красиви, ефтини, и пригодни за нашите пътища са отомобилите на Neckarsulmer Fahrradwerke und Automobilfabrik, която фабрика е придворна доставчица на Германия и др. императорски и кралски дворове.
Представителка на която е добре известната и реномирана къща М Вебер със седалище Русе и Клон София. В собствения гараж на Софийския Клон на къщата М. Вебер се намират постояно няколко екземпляра отомобили за показ на своите си клиенти. Същата къща е пустнала няколко отомобили в циркулация в столицата, с достъпни цени. Ний препоръчваме горните отомобили на желающите да си набавят такива, по простата причина, че лично се уверихме в тяхната издържливост.”
По примера на реномираните търговски къщи, “М. Вебер” демонстрира превъзходството на предлаганите от нея автомобили, чрез изтощителни рекламни маратони по различни маршрути из страната, а както се вижда от долното съобщение, и извън нейните граници:
“Автомобилна екскурзия” Петър Иванов е предприел една екскурзия с автомобил из цяла България и Македония. До сега той е пропътувал с автомобила повече от 8000 клм по всичките държавни, окръжни и междуселски пътища из царството, без да има някаква повреда на автомобила или гумите. Със същия автомобил той сега заминава за Македония. Автомобилът е от фабриката Neckarsulmer Fahrradwerke A.G. на която представител е М.Вебер. Гумите са марка Excelsior.”Само в рамките на 1912 г. в нашата преса могат да се открият десетки такива публикации, с които се представят подробно повече от 30 автомобилни фирми, официално представени на нашия пазар през същата година.
Като пример за високото ниво на автомобилната търговия у нас, може да се посочи, че непосредствено преди началото на Балканската война в цяла Сърбия циркулират едва 60 МПС, докато само в рамките на 1912 г. у нас са доставени 172 МПС. Това впечатляващо количество на ежегодния внос се поддържа и през следващите няколко години.
Преди близо един век тази все още нова и специфична търговска дейност вече е на много високо ниво в България. Преобладаващата част от вносителите притежават добре обзаведени гаражи за съхраняване, поддръжка и ремонт на автомобили, разполагат с постоянен депозит от резервни части, горива, гуми и други материали, предлагат изгодни условия за изплащане и т.н. и т.н.
Преди Първата световна война у нас ежегодно се е празнувал Празника на розите. По този повод голяма част от новите автомобили в столицата са били украсявани и са преминавали на парад по централните улици, след което са оценявани от специална комисия. През 1912 г. за “Най-красив автомобил” е бил определен този Benz. Снимката е направена пред магазина на представителството “Торпедо-Палас” с директор Александър Киров на ул. “Клементина” №3 (днес “Съборна”), зад гърба на Археологическия музей. След 1926 г. на същия адрес се намира магазинът на Renault, а през 30-те години там се помещава фирмата за дамски шапки на Елена Тодорова. Сградата не е запазена. (снимка: оригинал - архив на автора)
Реклама от 1912 г. на столичния клон на русенското автомобилно представителство “М. Вебер”, официален вносител на немските автомобили NSU
Елегантна реклама на Adler от 1912 г., публикувана в някои столични и провинциални вестници
Обиколката на България с Ford, организирана от представителството на марката “Шпетер & Лъсков” през 1911 г. е увековечена от серия пощенски картички. На една от тях автомобилът преминава под модерен железопътен мост по шосето между Сестримо и Костенец (снимка: оригинал - архив на автора)
Реклама на кратко просъществувалата американска фирма Flanders – една от 30-те автомобилни марки, достъпни на българския пазар през 1912 г.