26.02.2023 г.

20 нови трамвайни мотриси за София (1938 г.)

9 юни 1938 г., в-к "Зора"


Една от трамвайните мотриси, изработена във фабриката „Ернесто Бреда“, които вчера приемателната комисия изпита. Подобни на нея общината е закупила двадесет. Те имат най-мощни мотори от всичките мотриси на общинското трамвайно депо.

Ha 12 май Столичната общинска управа подписа договор с трите италиански фабрики „Ернесто Бреда“ — Милано, „Ансалдо“ — Генуа, и „Ерколе Марели“ — Милано, за доставката на двадесет двуосни трамвайни мотриси. Първата пратка, състояща се от седем мотриси, е пристигнала в София. Вчера приемателната комисия начело с помощник кмета г. Хр. Манолов и началника на трамвайното депо г. инж. Панев изпита две от седемте коли. Останалите мотриси са на път за България. Според договора след привременното приемане има един гаранционен период от една година, след изтичането на който ще стане окончателното приемане на мотрисите.

Вчера сутринта двете мотриси бяха изпробвани от приемателната комисия по линията за с. Надежда, която представлява сравнително лош път за трамваите и по линията номер 1.

Всяка мотриса е снабдена с по два мотора от по 75 конски сили. Те са най-мощните мотриси в депото на столичната община и могат да возят нормално по две ремаркета. Освен това те са снабдени с най-нови системи контролери, които дават възможност потеглянето и спирането да става по най-плавен начин. Въздушната спирачка е заменена с електрическа.

За почистване на стъклото пред ватмана от сняг и дъжд има инсталирана бърсалка. Научаваме се, че подобен вид удобни бърсалки ще бъдат изработени в депото и за останалите мотриси. Цялата карусерия на мотрисите е с желязно-стоманен скелет, отчасти нитован или електрозаварен, а всички метални ръкохватки, дръжки, осветителни тела и пр. са хромирани.

Стойността на цялата доставка възлиза на 19.950.900 лв., което дава приблизителната цена на една само мотриса към един милион лв. или с около двеста хиляди лева по-скъпо от колкото мотрисите, изработени в работилницата на общинското депо..

Тази разлика на цените на мотрисите произвеждани у нас и на тези, купувани от странство, ни накара да запитаме членовете на приемателната комисия защо не се предпочита производството на български мотриси пред доставката на чуждите. Отговори ни се в смисъл, че за разширяване работата на техническата работилница при депото, където биха се произвеждали евентуално мотриси в по-широк масщаб, се искат доста много пари, които в момента общината не може да набави. Освен това въпросът за трамвайното движение в града е поставен при по-особени начала. В градове като Париж и пр., където броят на населението расте, трамвайните линии са извадени по чисто стратегически причини, като движението се обслужва с автобуси, подземни железници и тролейбуси. Дали след години София ще има нужда от по-силна трамвайна мрежа или пък последната ще бъде сменена с мрежа за тролейбуси, това остава неизвестно, както остава неизвестна и съдбата на трамвайните коли, които в случай на гореспоменатите промени ще останат неизползувани заедно с фабриката за произвеждането им, ако такава се основе.

С доставката на новите двадесет трамвайни мотриси трамвайното движение на Столицата ще се подобри значително, защото и днес се чувствува голяма нужда почти по всички линии от повече вагони.

Вчера една от одобрените коли бе пусната като помощна по линията номер 9 за с. „Райна княгиня". След пълното приемане на седемте готови мотриси, което ще стане най-късно до събота, те ще бъдат пуснати в редовно движение по линията номер 9. В неделя пък трамвайните мотриси ще бъдат пустнати по линия номер 1; освободените от тази линия трамвайни коли ще се движат по Княжевската линия. Очаква се, че няма да има никакви оплаквания от туристите, които масово отиват на Витоша през праздниците, защото трамвайните коли по линия номер 5 в неделя ще минават на всяка минута и половина.

23.02.2023 г.

София в снимките на Вили Прагер, част 2 (1943 г.)


Продължаваме нашето пътешествие във времето с кадрите на германския фотограф Вилхелм Прагер. В първата част представихме неговите снимки от София, направени през май 1937 г., а днес ще покажем и тези от второто му посещение през март 1943 г. Поради големия им брой ще пропуснем някои сходни фотографии, направени от близки позиции.


Трамвайната линия по улица "Александър I" покрай сградата на Българската народна банка


Българската народна банка, поглед от площад "Александър I"


Народният театър

Народният театър, гледан от Градската градина

Булевард "Витоша" и Съдебната палата


Съдебната палата

Булевард "Клементина" (днешният "Стамболийски"), поглед от стълбите на храма "Света Неделя"

Булевард "Княгиня Мария Луиза"

Джамията "Баня Баши"

Булевард "Княгиня Мария Луиза"

Гледка от Женския пазар

Продавачи на лук

Стомни

Продавач на захарен памук

Опашка за захарен памук на пазара

Сред клиентите камерата е уловила и софийски евреи с жълти звезди на палтата

Любим и на най-малките!


Магазини в търговската част на града

Трамвай по булевард "Дондуков"

Царският дворец

Улица "Раковски"

Съветската легация на улица "Раковски"

Поглед между Народното събрание и Българската академия на науките

Пред Парламента

Храмът "Свети Александър Невски"




Университетът

Булевард "Цар Освободител"

Поглед към Витоша от улица "Шести септември". На преден план се вижда улица "Граф Игнатиев", а вдясно - Шесто училище.

Художникът Борис Денев и писателят Ангел Каралийчев


Художникът Борис Денев

Писателят Ангел Каралийчев

Първа част вижте тук

София в снимките на Вили Прагер, част 1 (1937 г.)


Вилхелм Прагер (1908-1992) е германски фотограф, оставил внушително наследство от над един милион фотографии. Голяма част днес се намират в архива на провинция Баден-Вюртемберг. Сред тях, за наше щастие, са съхранени и немалко снимки от българската столица, които са дигитализирани и достъпни благодарение на Deutsche Digitale Bibliothek. В архива са включени фотографии от две посещения на Прагер в София - едно през май 1937 г. и друго през март 1943 г.

Кадрите са майсторски заснети и представят редки и живописни сцени от живота на столицата. Поради големия им брой ще ги представим в две отделни публикации - в първа част са фотографиите от 1937 г. (като не включваме 25 снимки от тържествата по повод 24 май), а във втората - снимките от 1943 г.


Храмовете "Света София" и "Свети Александър Невски"

Храмовете "Света София" и "Свети Александър Невски"

Храмът "Света София"

"Свети Александър Невски"

Улица "Раковски"

По булевард "Княгиня Мария Луиза"

Пазарът

Продавач на стари шишета


Селянки, насядали на бордюра на булевард "Драгоман" (сега "Стефан Стамболов"), зад тях се вижда гостилница "Реброво"

Продавачи по булевард "Драгоман"

Маса с подправки

Храмът "Св. св. Кирил и Методий"

Грънчарски изделия

Стомни за продан

Пасажът "Свети Никола"

Несъществуващият днес пасаж се е намирал в триъгълника, рамкиран от булевард "Дондуков", булевард "Мария Луиза" и улица "Търговска". И от трите страни е имало подстъпи към образувания във вътрешността площад.

Магазин с шивашки стоки, над него антиквариат, предлагащ носии. В сградата се намира и хотел "Нови Родопи".

Магаре, натоварено с чували тютюн

Живописни магазинчета изпълват всички кьошета на пасажа

Царската детска градина

Деца пият вода на чешмата в Царската детска градина

Градината с много забавления за децата е оформена през 1934 г.

Вътрележки и катерушки

Слугиня храни дете, докато се вози на вътрележката

Катерушка


Деца се спускат по пързалката в градината

Оформени са алеи и красиви алпинеуми с цветя

Красив кът от Царската детска градина


В покрайнините на София

Дом в южните покрайнини на тогавашна София

Покрайнините на София (може би Лозенец?)

В южните покрайнини на тогавашна София

София от височината на Лозенец, някъде около днешния булевард "Черни връх"

Вижте и втора част