12.03.2010 г.

Спомени за Стара София



Разказите от първо лице за миналото на София винаги са особено интересни. За разлика от сухите изследователски текстове, те съчетават искреното вълнение от преживяното с множество любопитни подробности, останали извън строгите научни книги. Редица мемоари, посветени на Стара София, вече са се превърнали в класика. Други вероятно никога няма да видят бял свят. Темата обаче едва ли би могла да бъде изчерпана, защото всеки старософиянец пречупва града през своите очи и жизнен опит и може да добави неповторими щрихи.

Доказателство за всичко това се явяват и спомените на нашия читател Крикор Асланян, които той беше така любезен да ни изпрати. Впечатлени от увлекателния му стил на писане, ние го помолихме да ни разреши да споделим неговия текст с нашите посетители. За радост, г-н Асланян с ентусиазъм откликна на нашата молба.

Ето как се представя самият той:

Привет на почитателите на Стара София!

Казвам се Крикор Асланян, роден съм в София през 1936 год., завършил съм френска филология в СУ "Кл. Охридски" и външнотърговска академия в Москва. Женен, имам дъщеря, внук и внучка. Хоби - информатика и бридж, дълги години и любителски театър. Пиша за собствено удоволствие без претенции за писател или издаване на написаното. Рядко давам на някой близък приятел да чете написаното от мен. Стара София е любима тема и съм чел почти всичко, излязло като книги по тази тема. Като започнете от "София преди 50 години" на Георги Каназирски, Димо Казасов и по-нови издания.

И така, накратко - цял живот съм живял в София и съм видял много метаморфози. Изчезнаха цели улици, площади, пасажи. Хората се промениха. Както казваше мой приятел, произхождащ от семейство 4 поколения софийски адвокати, сега покойник, ако истинските софиянци решат да направят земляческа среща, зала 1 на НДК ще се окаже много голяма. Както виждате, искам да пиша за себе си, но мисълта ми все отива към София и нейната история. Бих направил всичко, за да се популяризира Стара София, което, както виждам, е ваша цел. Бих го направил само от любов към моя роден град. Нищо повече!! Пари, хонорари, възнаграждения не ме интересуват. Бъдете абсолютно сигурни в това. Можете да качите текста, както вие намерите за добре. Важно е вашите фенове да имат лесен достъп до писанието. Оставям на вас останалото.

Поздрави, Крикор.


Поради по-големия обем на текста, спомените качихме на нашата страница като doc файл, който всеки може да изтегли.

И така, представяме и горещо препоръчваме "Моят роден град София" от Крикор Асланян. Приятно четене!